با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ پوشه کار
زیارت عاشورا

 

 

 

 

 

روش پوشه کار

 

 

«برای مقاصد سنجش، یک کارپوشه مجموعه¬ی محدودی از کارهای دانش¬آموز است که به منظور معرفی بهترین کارها یا نشان دادن رشد تحصیلی او در یک مدت معین مورد استفاده قرار می¬گیرد. کار پوشه شامل مجموعه¬ای از همه¬ی کارهای دانش آموز نیست بلکه به کارهایی که بهتر از بقیه، هدف کار پوشه را برآورده می¬سازد و عملکرد فراگیر را نشان می¬دهد محدود می¬شود. موادی که در پوشه کار قرار می¬گیرد به طور دقیق و به طور عمدی به گونه¬ای انتخاب می¬شود که مجموعه¬ی کارهای انتخابی در کل، هدف مورد نظر را تحقق بخشند».

 

 

اهداف پوشه کار

 

 

1. ارایه بهترین کارها (فرآورده¬ها)

 

 

 مجموعه¬ای از بهترین کارهای انجام شده یا فرآورده¬های نهایی یادگیرنـده که سـنجش فراگیر بر اساس آن توانایی¬ها انجام می-گیرد. مانند کارپوشه هنر، نوشتن،کارپوشه ریاضی.

 

 

 2. نشان دادن رشد تحصیلی یادگیرنده (فرآیندها)

 

 

برای نشان دادن رشد تحصیلی و پیشرفت یادگیری دانش¬آموز مورد استفاده قرار می¬گیرد و تنها بر تولید نهایی تاکید نمی¬کند. مـدارک مربـوط به پیشرفت دانش¬آموز مرحله به مرحله در پوشه کار او گذاشته می¬شود تا و بـرای هدایت یادگـیری و تفکر جدید مورد استفاده قرار گیرد. مانند پیش نویس اولیه یک انشا، مراحل تفکر، چگونگی بازبینی و اصلاح آن.

 

 

چگونگی استفاده از پوشه کار

 

 

شما می¬توانید با توجـه به هدف خود از سنجش پرونده¬ای یکی از این شیوه¬ها را انتخاب نمایید. 

 

 

- برای هر موضوع درسی یک پوشه مجزا تهیه کنید.

 

 

- برای تمام موضوعات درسی یک پوشه واحد تهیه کنید.

 

 

- پوشه را به صورت انفرادی یا گروهی یا ترکیب این دو (هم انفرادی هم گروهی) تهیه کنید.

 

 

- پوشه کار را به دو صورت اصلی (رسمی) و فرعی (غیر رسمی) می¬توانید تهیه کنید.

 

 

- نگهـداری پوشـه کـار در مدرسه توسط معلم یا توسط دانش¬آموز صورت می¬گیرد.

 

 

- ارزیابی توسط معلم، دانش¬آموز یا با مشارکت همدیگر انجام می¬گیرد.

 

 

- پوشـه¬ کار جـهت گـزارش به اولیا در جلسات اولیا و مربیان استفاده می¬شود.

 

 

ساماندهی پوشه کار

 

 

ö شکل ظاهری پوشه کار توسط دانش¬آموزان با مشارکت همدیگر، معلم و یا والدین تعیین می¬گردد.

 

 

ö شکل ظاهـری پوشه کار می¬تواند به صورت یک پوشه با فایل¬های مجزا (کاور A4) باشد.

 

 

ö هر پوشه فهرست محتوایی داشته باشد و محتویات بر اساس این فهرست ردیف¬بندی شود.

 

 

ö محتویات پوشه در فهرست با ذکر تاریخ و موضوع مشخص می¬شود  در صورتی که نمونه انتخابی نمی¬تواند در پوشه نگهداری شود نتیجه ارزیابی در مقابل مشخصات اثر در فهرست محتوا ثبت می¬گردد این نوع نمونه¬ها را می¬توان در نمایشگاه یا تابلوهای موجود در کلاس یا مدرسه جا داد.

 

 

 شیوه های انتخاب محتوا

 

 

با شیوه¬های مختلف می¬توانید مرحله انتخاب محتوا را انجام دهید.

 

 

ì کارهای تکمیل شده یا نیمه تمام با ذکر تاریخ یا هر دو

 

 

ì انتخاب توسط معلم یا انتخاب توسط دانش¬آموز یا با مشارکت هر دو (موقـع انتخاب نمونه توسط دانش¬آموز از وی خواسته می-شود تا علت انتخاب، تاریخ اجرای کار را در گوشه¬ای ثبت نماید).

 

 

ì در گروه با نظر اعضای گروه و با راهنمایی معلم صورت گیرد.

 

 

محتوای پوشه کار

 

 

¡ تکالیف انفرادی مدرسه، تکالیف گروهی و خودآزمایی¬ها و مسایل 

 

 

¡ گزارش علمـی، یادداشـت¬های کلاسی یا خارج ازکلاس دانش¬آموزی

 

 

¡ پروژه¬های گروهی خارج از مدرسه و گزارش مصاحبه¬ها

 

 

¡ ثبت پرسـش¬ها و اظـهار نظرها در رفتارهای قابل توجه دانش¬آموز

 

 

¡ یادداشت¬ها، فهرست¬های ارزشیابی معلم از دانش¬آموزان یا گروه¬های دانش¬آموزی (چک لیست¬ها)

 

 

¡ خلاصه¬ی داستان، فیلم، بازدید و نمونه کارهای هنری حاصل از کارهای پروژه¬ای

 

 

¡ دلایل حاکی از کاربرد آموخته¬ها در زندگی روزمره

 

 

¡ کارهای ابتدایی از طراحی تحقیق تا مواردی که حاصل تحقیق را  به صورت فرآیندی نشان می¬دهند.

 

 

شیوه ارزیابی  پوشه کار

 

 

شما باید تصمیم بگیرید که چه روشی را برای ارزشیابی از پوشه به کار خواهید گرفت.

 

 

 —از پوشه به عنوان ابزاری برای راهنمایی والدین دانش¬آموز در مشاهده¬ی رشد و پیشرفت تحصیلی استفاده کنید.

 

 

— به هرجزیی که در پوشه قرارداده می¬شود نمره یا امتیاز داده می¬شود. 

 

 

— یک نمره به کل پوشه داده می¬شود. این نمره بر اساس معیارهایی که از پیش توسط معلم و دانش¬آموز تعیین شده است خواهد بود.

 

 

— با ارایه بازخورد توصیفی به هر یک از فعالیت¬ها، عملکردها، تکالیف و... از پوشه کار به عنوان ابزاری جهت اصلاح عملکرد و ارتقای کیـفیت و بهبـود امر یادگیری دانش¬آموزان استفاده می¬شود.

 

 

 

ارزیابی پوشه کار

 

 

ارزیابی بر اسـاس پوشـه¬ی کـار به معلم این آرامش خاطر را می¬دهد که هر زمان که در قضـاوت دچـار شک وتردید شود می¬تواند با مراجعه به پوشه در مورد قضاوتی که می¬کند اطمینان حاصل کند برای ارزیابی پوشه کار باید ملاک¬ها و معیارهای مشخصی را در نظر بگیرد و بر اساس این معیارها ارزشیابی را انجام داده و بازخوردهای لازم را جهت بهبود کار دانش¬آموز ارایه دهد.

 

 

 درمورد ملاک¬های زیر تأمل کنید هرمعیاری که از قلم افتاده شما اضافه نمایید.

 

 

1) دقت در کار                              2) نظم در کار و نظافت ظاهری   

 

 

3) خلاقیت و نوآوری             4) حوصله، صبر و پشت¬کار

 

 

5) کاربرد آموخته¬ها              6)کنجکاوی و پرسش¬گری

 

 

7) شواهدی حاکی از پیشرفت دانش¬آموز

 

 

8) توانایی برقراری ارتباط                 9) توانایی حل مسئله  

 

 

10) توانایی طرح مسئله                 11) توانایی کار گروهی

 

 

ملاک یا معیار چیست: در بحث ارزشیابی  وسنجش عملکرد فراگیران ملاک و معیار در واقع شامل جنبه¬ها و ابعادی از عملکرد فراگیران می¬باشد که یادگیری این جنبه¬ها و آموختن این محورهای عملکردی از نظر اهداف یادگیری آموزش دارای اهمیّت می-باشد و ملاک مشخص می¬کند که چه چیزی دارای اهمیّت است.

 

 

 

مراحل کار ارزیابی بعداز تعیین ملاک ارزیابی

 

 

الف) ارایه تعریف مشخص: برای هریک از ملاک¬ها یا معیارهای خود باید تعریـف معین و مشخصی در نـظر داشته باشید ملاک-های شما باید شفاف و دقیقاًً مشخص باشد.

 

 

ب) مشخص کردن روش ارزیابی: از جمله روش¬های ارزیابی پوشه کار استفـاده از فهرسـت وارسی و مقیاس درجه¬بندی می-باشد. این روش¬ها به شما کمک می¬کند تا مشخص نمایید که دانش¬آموز در چه سطحی توانسته از عهده¬ی انجام تکالیف یا پروژه¬ی محوله برآید یا میزان آگاهی او در باره یک مفهوم چه اندازه است یا این که عملکردهای مورد انتظار در رفتار و عملکرد او وجود دارد یا نه (روش¬های سنجش مشاهده¬ای).

 

 

 

 

  ج) مشخص کردن نشانگرهای هر ملاک: نشانگرها، عملکردهای مورد انتظار شما از دانش¬آموزان می¬باشد. ما براساس ملاک-ها و نشانگرهای تعیین شده، شواهد موجود در پوشه کار دانش¬آموزان را بررسی و مورد قضاوت قرار می¬دهیم. در این مرحله مشخص می¬شود که دانش¬آموز در چه سطحی قراردارد. شما باید عملکرد مورد نظر در هر یک از سطوح مقیاس را به طور واضح و قابل مشاهده تعریف کنید تا بتوانید میزان تحقق آن را در عملکرد دانش¬آموز تعیین نمایید.

 

 

 

 

چه چیزهایی را باید در پوشه نگهداری کرد:

 

 

1- تکالیف انفرادی مدرسه

 

 

2- برگه امتحانی

 

 

3- تکالیف گروهی مدرسه     

 

 

4- گزارش های علمی

 

 

5- یادداشت های کلاسی یا خارج کلاسی دانش آموز

 

 

 

 

6- ثبت پرسش ها و اظهارنظرها در رفتارهای قابل توجه

 

 

 

 

7- گزارش مصاحبه ای فراگیر با افراد مختلف

 

 

8- خلاصه داتسان یا فیلم یا بازدید

 

 

9- نمونه کارهای هنری و...

 

 

سعی شود کارهای ناتمام با ذکر تاریخ در پوشه گذاشته شود و کارهای تکمیل شده در پوشه نگهداری شود.

 

 

بهترین کار هر دانش آموز در پوشه گذاشته شود. معلم و دانش آموز در انتخاب مواردی که در پوشه گذاشته شود با یکدیگر مشورت کنند.

 

 

معیارهایی برای ارزشیابی پوشه ای:

 

 

برای آنکه بتوان یک پوشه کار را ارزیابی کرد باید معیارهایی داشت که می توان به مواردزیر اشاره کرد.

 

 

1- دقت در کار

 

 

2- نظم کار و نظافت ظاهری

 

 

3- خلاقیّت و نوآوری

 

 

4- کنجکاوی و پرسش گری

 

 

5- پشتکار و صبر و حوصله

 

 

6- کاربرد آموخته ها

 

 

7- تصحیح اشتباهات

 

 

8- توانایی استفاده از ابزار

 

 

9- توانایی برقراری ارتباط

 

 

10- توانایی حل مسئله

 

 

11- توانایی طرح مسئله

 

 

12- توانایی کار گروهی و....

 

 

از نتایج ارزشیابی پوشه ها چگونه استفاده کنیم

 

 

1- به دانش آموز امکان داده میشود پوشه ی خود را با معلم مرور کند و مواردی را که می تواند اصلاح کند بگوید.

 

 

2- به دانش آموز امکان داده میشود که محتویات پوشه را با دانش آموز دیگر مرور کند

 

 

3- به دانش آموز امکان داده میشود که محتویات پوشه را با گروه خود مرور کند.

 

 

4- به دانش آموز امکان داده میشود که محتویات پوشه را با والدین مرور کند.

 

 

 

 

5-به معلم این امکان را می دهد که پوشه فراگیران را مرور کند و مواردی که  به کمک  نیاز دارند تعیین کند.

 

 

 



با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 8 آذر 1393برچسب:, | 1:25 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |